/ Mariánská úcta / Úcta k svatým
Úcta k svatým
Uctívání svatých a Marie se mnohým zdá být znakem katolické zbožnosti. Nekatolíci se často obávají, že zvláště uctíváním Marie by mohl být potlačen Kristus a mohly by být blokovány ekumenické snahy. Překvapí nás ale, když zjistíme, že již Tridentský koncil v 16. století zdůraznil, že žádný katolík není k uctívání svatých zavázán.
Svatí nejsou svatoušci
I v katolické církvi existují velmi rozdílné postoje k uctívání svatých: pro starší generaci je uctívání svatých zcela samozřejmé, mladší k němu dnes nacházejí cestu méně. To snad proto, že svatí byli v minulosti v popisech svých životů a na obrazech často představováni kýčovitě. Často vznikal dojem, jako kdyby neměli ve svém životě žádné problémy s vírou a žádná vážná pokušení. Opak je ale pravdou. Mnozí z nich byli ve svém mládí všechno jiné než "svatoušci". Všichni stále znovu bojovali o svou víru, všichni mnohé nepochopili, jako například i Marie. Všichni se museli vypořádat se svými osobními schopnostmi, se svými chybami a slabostmi.
Živé vzory
Kde jako vzory chybí svatí, nastupují na jejich místo často idoly. Především mladí lidé se chtějí něčím řídit, a to se nejlépe daří u živých vzorů: mohou to být sportovci, kteří zůstali lidsky skromní. Vědci, kteří slouží blahu lidstva; nebo Matka Tereza, která svůj život naplno nasazovala pro nejchudší z chudých. Ale také svatí minulosti často způsobují trvalou fascinaci, jako třeba sv. František, který byl nositelem požehnání a míru nejen pro svou dobu. Svatí často nejen působili jako vzory svým osobním životem, ale kritikou církve v ní také vyburcovali představené. Na příkladu Marie se chceme pokusit objasnit, jak je třeba chápat katolické uctívání svatých.
Na prvním místě
Mezi svatými je na prvním místě Maria, rodička Boží. Je proto nejdokonalejší příklad lidské spolupráce s milostí. Přišel k ní anděl a ohlásil jí, že na ni sestoupí Duch svatý. Maria toto poselství přijala, dala svůj souhlas a dala Duchu Božímu k disposici celou svou osobu. (Co totiž může matka dát víc než sebe, aby se zrodilo a vyrostlo dítě?) Zrodil se Ježíš, který je syn Boha Otce a syn člověka - Bohočlověk.